Flexrøret, der oprindeligt er udviklet til at nedbringe den mængde af støj og vibrationer som udstødningssystemet afsætter i et køretøj, blev oprindeligt mest anvendt mellem udstødningsmanifolden og udstødningens forrør i biler med tværliggende motor og forhjulstræk.
”Efterhånden har anvendelsen af flexrør også bredt sig til andre dele af udstødningssystemet og i forbindelse med turboladere”, fortæller Christian Lund Andersen, Produktansvarlig for flexrør hos Triscan og fortsætter: ”Det er netop den forskelligartede anvendelse, som afgør hvilken af de tre typer/konstruktioner af flexrør, der skal anvendes. I udgangspunktet skelner man mellem hvilken maksimal temperatur flexrøret udsættes for, men også hvorvidt der er særlige krav til flexrørets evne til at håndtere vibrationer”.
Op til 650° C
Ved benzinmotorer anvendes flexrør med et arbejdsområde op til 650° C ved bagpotten. Ved dieselmotorer anvendes denne type flexrør umiddelbart efter partikelfilteret.
Op til 800° C
Flexrør som tåler temperaturer op til 800° C er typisk placeret i starten af udstødningssystemet. Det er i denne del af udstødningssystemet, at trykket er højest og flexrøret skal derfor være konstrueret i en tre-lags konstruktion, hvor det inderste lag er af interlock-typen.
Det samme gør sig gældende i de tilfælde, hvor flexrøret anvendes i sammenhæng med turbosystemets wastegate/aflastningsventil – fx i VW Touran - med det formål at reducere mængden af vibrationer, der overføres på turboladeren.
Særlig krav til vibrationsdæmpning
I anvendelser hvor der kræves særligt store krav til flexrørets evne til at optage vibrationer – eksempelvis dieselmotorer eller 3-cylindrede benzinmotorer – er det anbefalelsesværdigt at anvende flexrør af softflex-typen som vises her. Selvom det yderste lag af flexrøret er flettet i en åben konstruktion - og i forhold til den mere tætte type flet umiddelbart virker mindre stærk - er det modsatte faktisk tilfældet. Flettemetoden og den anvendte tråd giver faktisk flexrøret større styrke samtidigt med bedre egenskaber ift. vibrationsdæmpning.
Flexrør af softflex-typen er særligt velegnet ift. vibrationsdæmpning
Triscans program af flexrør og rørmuffer
Triscans program af flexrør omfatter 57 referencer. 47 er udført i en tre-lags konstruktion, som kan anvendes ved temperaturer under 650° C. De resterende 10 referencer kan anvendes ved temperaturer op til 800° C. 8 af de 10 referencer er af softflex typen og de resterende 2 er uniflexrør, som kan tilpasses, så de kan anvendes til tre forskellige rørdiametre. Flexrørene er udført i en særlig god kvalitet i rustfrit stål – SS 304 – og findes afhængig af type med og uden muffe. ”Flexrørene lever en udsat tilværelse og vi har derfor valgt at fremstille vores program i ekstra gode og holdbare materialer”, slutter Christian Lund Andersen. Foruden flexrør tilbyder Triscan også et program af i alt 18 forskellige rørmuffer.
Uniflexrør er udført i en tre-lags konstruktion, hvor det inderste lag er af interlock-typen
Se vores program her...