Udgivet - 2023

Undgå motorhaveri: PSA 1.2 PureTech vTi / THP motorer

Tech news

Den meget udbredte 1.2 PureTech vTi / THP motor volder i stil med andre motorer hvor tandremmen kører i olie problemer for værksteder og bilejere.

En fra starten af for skrøbelig tandrem, kombineret med

  • indtrængen af brændstof i motorolien via indsprøjtningsdyserne
  • anvendelse af motorolie i svingende kvalitet
  • manglende overholdelse af serviceintervaller

har ført til mange motorhavarier.

Hos PSA kender man til problemet og har da også efterfølgende fået udviklet en tandrem, som er langt mere modstandsdygtig overfor brændstof og motorolie. Det oprindeligt anbefalede interval for skift af tandrem, som var 240.000 km blev derfor ændret til 70.000 km. Kun ved anvendelse af den forbedrede tandrem og overholdelse af de ellers forskrevne serviceintervaller gælder det oprindelige serviceinterval på 240.000 km igen. Men hvordan finder man som værksted ud af hvorvidt en kundes bil er i farezonen for motorhavari – altså stadig kører med den gamle type rem og/eller måske allerede er meget medtaget af motorolie eller brændstof?  

Løsningen er i virkeligheden ret simpel. PSA har udviklet et tandremskontrolværktøj – G-0109-6 – med hvilket man hurtigt og effektivt via oliepåfyldningshullet kan tjekke tandremmens tilstand. Tandremskontrolværktøjet er også en del af AST’s værktøjssæt – AST5255 – som skal anvendes ved udskiftning af tandremmen.

 

G-0109-6 timing belt tool PSA 
PSA værktøj G-0109-6


Timing belt tool kit AST 5255
AST’s værktøjssæt – AST5255


G-0109-6 timing belt tool in use PSA
Tandremskontrolværktøjet føres ned mod tandremmen gennem oliepåfyldningshullet                                       


G-0109-6 timing belt check PSA
Så længe tandremmens bredde ikke overskrider tandremskontrolværktøjets bredde mellem kæberne er tandremmens tilstand OK

I Triscans tandremssæt er såvel tandremmen som den medfølgende remstrammer af den nyeste type.  

 Oprindeligt OE-nr.Nyt OE-nr.Triscan
Tandrem160888758016545160808647 10098
Remstrammer162306818098350323808647 10098

 

VIGTIGT: Hvis man under et olieskift finder gummirester i oliesien, kan oliepumpen være beskadiget af manglende olietilførsel som forsager kavitation og bør udskiftes, ligesom VVT solenoiderne bør tjekkes og udskiftes om nødvendigt. Tjek også banjobolten til olietilførselsslangen på modeller med turbolader.

 

Bilmodeller som anvender 1.2 PureTech vTi / THP motor

Citroën

1.2 GDI PureTech
Berlingo IV
C3 Aircross
C3 IV
C4 Cactus
C4 III
C4 Space Tourer/Grand Space Tourer
C5 Aircross

Peugeot

1.2 GDI PureTech
2008
208
3008
308
5008
508
Partner IV
Rifter

Vauxhall/Opel

1.2 Turbo
Combo-E (X19)(18-)
Combo-E Life (X19)(18-)
Crossland X (P17)(17-)
Grandland X (A18)(17-)