Svingende kølevandstemperatur på biler med DSG-gear

Det er ikke et ukendt fænomen, at indehavere af biler med DSG-gearkasser (Direct Shift Gear) kan berette om periodisk meget svingende kølevandstemperaturer og manglende kabinevarme. Men det er meget sjældent, at tilstanden/fejlen kan genskabes på værkstedet. Her er et tip til, hvad der kan være galt. 

På biler med denne type gearkasse er der monteret en separat termostat til transmissionsolien. Problemet opstår i situationer hvor man eksempelvis i længere tid kører ned ad bakke uden at betjene gaspedalen og køretøjets motor og transmission er i indgreb. I sådanne situationer kan såvel kølevands- som transmissionsolietemperaturen falde til under normal driftstemperatur. 

Termostaten til regulering af olietemperaturen i gearkassen styres via kølevandskredsen i køretøjet, og varmen fra DSG-gearkassens transmissionsolie afsættes i kølevandet via en varmeveksler. Hvis termostaten ikke fungerer, som den skal – og f.eks. sidder fast i åben position – vil transmissionsolien - men også motoren - bruge betydelig længere tid på at opnå sin normale driftstemperatur.

 

Illustration af systemopbygning.Termostaten (8620 48775 eller 8620 48780) er placeret på tilløbsslangen til varmeveksleren

8620 48775/8620 48780
Vigtigt! Bemærk installationsretningen (pilen), når termostaten udskiftes

 

VIGTIGT! Moderne kølekredsløb er meget komplekse systemer og skal derfor repareres med omhu. Frem for alt er korrekt udluftning af systemet ekstrem vigtig.