Udgivet - 2021

Anvendelse af smøremiddel i koblingsudrykkerleje

Tech news

Rigtig mange mekanikere antager, at der altid skal anvendes smøremiddel i forbindelse med udskiftning af udrykkerlejer. Men det skal der ikke - og mange reklamationer kunne undgås, hvis en ret enkel huskeregel efterleves.

Der findes i hovedreglen tre forskellige typer udrykkerlejer:

  • Udrykkerlejer med metalbøsninger
  • Udrykkerlejer med plastbøsninger
  • Udrykkerlejer med PTFE-bøsninger (Polytetraflourethylen (teflon))

Det er KUN udrykkerlejer med metalbøsninger, der skal påføres smøremiddel. 


Afhængig af bilmodel, skal der anvendes forskellig fremgangsmåde ved udførelse af vedligeholdelses- og reparationsarbejde – se derfor ALTID bilproducentens anvisninger. Under alle omstændigheder skal følgende punkter overholdes:

  • Undersøg udrykkerlejet, udrykkergaflen og styrebøsningen for slid inden installationen. Udskift beskadigede dele
  • Fjern smuds fra udrykkerlejehuset og fra styrebøsningen
  • Hvis udrykkerlejet er lavet af metal (fig. 1), skal der påføres smøremiddel
  • Brug det smøremiddel, der er anbefalet af bilproducenten. Hvis der ikke foreligger nogen anbefaling, kan Castrol Olista Longtime 1 eller 2 bruges som smøremiddel
  • Plasthuse (fig. 2) eller PTFE (polytetrafluorethylen) belagte huse (fig. 3) bør aldrig smøres

  

luk0073_3
Figur 1: Udrykkerlejer med metalbøsninger SKAL påføres smøremiddel

luk0073_2
Figur 2: Udrykkerlejer med plastbøsninger SKAL IKKE påføres smøremiddel


  luk0073
Figur 3: Udrykkerlejer med PTFE-bøsninger SKAL IKKE påføres smøremiddel