Udgivet - 2021

Positiv udvikling, men ikke uden udfordringer

Corporate news

Med et tilfredsstillende regnskab for 2020 i bagagen – og det på trods af de udfordringer og nødvendige tilpasninger den globale Coronapandemi har ført med sig – har vi ligesom de fleste erhvervsvirksomheder været spændte på hvad 2021 ville bringe med sig. Nu hvor mere end halvdelen af året allerede er gået, er vi glade for at kunne se en meget positiv omsætningsudvikling. Men Coronapandemien, som stadig spøger, giver mange udfordringer i dagligdagen, som desværre også påvirker vores kunder.  

Det positive og fremtiden på kort sigt
Hos Triscan ser vi lyst på fremtiden og på den korte bane venter mere vækst. Det gælder både indenfor reservedelsforretning og digitale ydelser – vores cloudbaserede værkstedsstyringssystem TRISYS. Den positive omsætningsudvikling drives særligt af de internationale markeder. Michael Juul Hansen, CEO:

”80 procent af vores omsætning kommer fra vores aktiviteter udenfor Danmark. Vores største marked er Tyskland, der udgør næsten 40 procent af omsætningen. Derefter kommer Danmark, tæt fulgt af Sverige, Finland, Polen, Norge, Litauen, Frankrig, Rumænien, Østrig, Kosovo, Holland og Kroatien. Vi kommer vidt omkring med internationalt salg til mere end 40 markeder”.  

”Som reservedelsleverandør er vi i markedet kendt som en specialiseret aktør hvis primære omsætning ikke generes af mainstreamprodukter som oliefiltre, bremseskiver- og klodser. Vi har produkterne i vores omfattende program, men det er inden for de lidt mere komplekse produktgrupper til undervognen, drivlinje og sensorer vi skaber langt størstedelen af vores omsætning. Den rolle kommer vi fortsat til at spille fordi den er meget værdiskabende hos vores kunder”. 

”På den korte bane kommer væksten også fra vores datterselskab Triscan Software Solutions, hvor vi udvikler branchespecifikke digitale løsninger – herunder TRISYS. For grossister der ikke allerede har et system at tilbyde deres værkstedskunder eller for grossister der står for at udskifte deres eksisterende system, er TRISYS værd at kigge på. Det har grossister i Danmark og særligt udlandet valgt at gøre - og her forventer vi også fortsat vækst”.   

 MJH TSS TRISYS

Det at kunne tilbyde branchespecifikke digitale løsninger er en af årsagerne til Triscans fortsatte fremgang i en ellers svær covid-19 pandemi
 

Fremtiden på lang sigt
På lang sigt bliver elektrificeringen en game changer og den øgede digitalisering fortsætter. Indenfor begge områder bliver der plads til Triscan. Michael Juul Hansen, CEO:

”Det vurderes, at 20% af bilerne i Europa i 2030 vil være elbiler. Selvom der er mindre at reparere og vedligeholde på elbiler, skal der stadig reservedele til. Derfor har vi allerede i 2019 kastet os ud i udviklingen af dele til elbilsmarkedet, og havde som nogle af de første reservedele klar til Tesla. Vi samarbejder med aktører i Danmark, England og Norge, hvorfra vi får indgående viden om, hvor hvilke elbiler slides og ældes. På baggrund af den viden udvikler vi så de dele, der skal bruges”.

”I dag har vi allerede omkring 4.500 reservedele til el-, brint- og hybridbilsmodeller. Selvom der ikke er den store omsætning i det lige nu, er det en investering i fremtiden og en måde at sikre de frie grossister adgang til delene til bilerne. Vi var de første i vores segment, der gjorde det, men nu har konkurrenterne også samlet bolden op. Men jeg tør godt sige, at der ikke er ret mange af vores konkurrenter, der bruger så mange penge på at produktudvikle som vi gør”.

”Det er gået rigtigt stærkt med digitaliseringen i branchen over de seneste år og vi tror på at det fortsætter.  
Det er jo en spændende udfordring at stå overfor og med nye produkter i Triscan Software Solutions – både på tegnebrættet og under udvikling – fortsætter vi også her med at skabe os en plads i fremtiden”. 
 

triscan ev parts
Triscan har siden 2019 udviklet reservedele til både el-, brint- og hybridmodeller og var blandt de første til at kunne tilbyde dele til Tesla
 

Udfordringerne her og nu
Coronapandemiens ulyksaligheder er mange og specifikt i forhold til reservedelsmarkedet er det særligt udfordringer med materialeknaphed/-priser og forsyningssikkerhed/transportpriser der rammer hårdt. Michael Juul Hansen, CEO:

”Vi kan desværre ikke leve op til vores mål om 97% leveringsevne længere. Selvom vi har disponeret optimistisk, ser vi med ca. 20% omsætningsfremgang store udsving indenfor de forskellige produktprogrammer og det rammer beklageligtvist vores kunder. De leveringsdatoer som vi er blevet lovet, holder sjældent stik, fordi forholdene for godstransport er blevet uforudsigelige. Containertransport sælges til højestbydende i et marked hvor listepriserne er over firedoblet ift. før Coronapandemien og hvor der er ressourceknaphed”. 

”Men materialeknaphed indenfor både metal og halvledere er også en udfordring. Ligesom inden for transportområdet har situationen ført til uforudsigelighed og massive prisstigninger”. 

”Det er svært at sige noget om hvornår forholdene vender tilbage til normale tilstande. Vores leveringsevne ligger nu på 93-94% og vi oplever større forudsigelighed og stabilitet i forsyningskæden. Samtidigt forsætter vi naturligvis med at gøre vores bedste for at minimere de følgevirkninger, som det uundgåeligt har for vores kunder”.