Biler med VAG 1.4 benzinmotor: Oplever du støj fra vandpumpen?

Det er ikke et helt ukendt fænomen, at man i nogle tilfælde på køretøjer med VAG 1.4 benzinmotorer, sporadisk kan opleve støj fra vandpumpen. Støjen leder oftest ens tanker i retning af, at noget må være galt og at vandpumpen bør skiftes. Men det er langt fra i alle tilfælde, at det er nødvendigt.
 
Køretøjerne, som er omfattet af problematikken, er udstyret med en speciel vandpumpe, som har to remskiver. Den inderste remskive, som udelukkende driver kompressoren, kobles til og fra efter behov, hvorimod den yderste remskive roterer konstant når motoren er startet. Tilkoblingen af den inderste remskive sker ved aktivering af en elektromagnet, der sammenkobler de to remskiver via en fjederbelastet flange, som er monteret på den ydere remskive. På den inderste remskive, er flangens anlægsflade, forsynet med en koblings-/friktionsring.  
 
 
Støjen, der både kan forekomme ved vores vandpumpe (Triscan ref. 860029062) samt ved OE-vandpumpen, høres oftest ved et bestemt omdrejningstal. Er dette tilfældet og fungerer kølingen af motoren som den skal – og viser vandpumpen i øvrigt ingen synlige tegn på utæthed eller slør – er det vores erfaring, at støjen kommer fra vandpumpens fjederbelastede flange. 
 
Støjen opstår ved at vibrationer forplanter sig i vandpumpens yderste remskive og får den fjederbelastede flange til at vibrere ved bestemte omdrejninger. Spillerummet mellem de to flanger er blot et par tiendele millimeter og derfor kommer den vibrerende fjederbelastede flanges anlægsflade ganske utilsigtet til at strejfe den modstående flange hvorved støj opstår.
 
Det er vores erfaring, at kilden til vibrationerne ofte er remtrækket – eksempelvis en defekt remstrammer eller et skævt remtræk. Fremfor at skifte vandpumpen, bør fejlsøgningen altså rettes mod at finde kilden til vibrationerne. 

Støjen er forårsaget af vibrationer, der får kontaktfladen af den fjederbelastede flange på den ydre remskive til at ramme flangens kontaktflade på den indvendige remskive
 
Støjen opstår ved biler med følgende motortype (11.2005 – 08.2015):
 
1.4 FSI med motortyperne CAVB, BLG
1.4 TSI med motortyperne CAVA, CNWB, CTHA, CAVF, CNUB, CTHF, CTJB, CAVD, CNWA, CTHD, CTKA, CAVC, CTHC, CTHB, BMY, BLG, BWK
1.4 TFSI med motortyperne CAVG, CTHG, CTJA
1.4 TSI RS med motortyperne CAVE, CTHE
1.4 GTi med motortyperne CAVE, CTHE
 
inden for mærkerne Audi, Seat, Skoda og VW. For nærmere info om bilmodel og specifikke årgange: tast 860029062 i Triscans TriWeb (Ref. liste).