Vores in-house testcenter er endnu engang blevet udvidet med nyt testudstyr. Denne gang med en 4-punkts tester med mange konfigurationsmuligheder, som gør det muligt at anvende den i rigtig mange sammenhænge. Vi er allerede i gang med at udføre tests af bl.a. styretøjsdele og støddæmpere. I denne artikel kan du blive klogere på både teknologien bag og anvendelsesmulighederne for vores nye udstyr.
Sliddele på en bil lever, afhængig af placering og funktion, en mere eller mindre stresset tilværelse. For at opnå en passende produktlevetid er det vigtigt at have det helt rigtige design og en korrekt dimensionering. Her spiller bl.a. de anvendte materialer – metal, plast, gummi mv. – en stor rolle. Med vores nye 4-punkts tester kan vi udføre en række forskellige tests, som kan vise os, om kvaliteten på delen og de valgte materialer opfylder specifikationerne - men også hvordan de klarer sig ift. til originaldele eller konkurrenter.
I vores nye tester kan man samtidig anvende op til i alt fire enten pneumatiske, hydrauliske eller elektrodynamiske aktuatorer til at overføre spændinger i form af bevægelse, svingninger, vibrationer, tryk/træk til et testemne. Hvorvidt alle fire aktuatorer ønskes anvendt - og hvorvidt anvendelsen sker i forbindelse med en enkelt del eller flere dele - er frit konfigurerbart.
Aktuatorerne kan anvendes til at overføre spændinger på forskellig vis:
1. Statisk
2. Dynamisk
3. Cyklisk
Materialer fejler sjældent, når de stresses en enkelt gang, men derimod når de gentagne gange udsættes for stress, som i sidste ende medfører materialetræthed. Materialetræthed kan måles ved mekaniske tests, der involverer gentagen anvendelse af forskellige spændinger, der varierer i en regelmæssig cyklus fra maksimum til minimumsværdi.
Begyndende materialetræthed ses ofte som begyndende revnedannelse, der formeres og i sidste ende fører til brud. Således kan en træthedstest måle antallet af cyklusser, der kræves for at starte revnedannelser, såvel som antallet af cyklusser til svigt.
In-house testcenter
Der er flere grunde til, at det er vigtigt for os at have vores eget in-house testcenter - og nu også vores nye 4-punkts tester. Det giver os bl.a. mulighed for:
• Selv at teste nye produkter fra potentielle nye producenter
• At gennemføre sammenlignende tests – i forhold til OE eller konkurrenter
• At reducere ventetiden for kunden i reklamationssager væsentligt
Særligt i forhold til sidstnævnte er det en væsentlig fordel for alle led i værdikæden – fra bilejer til reservedelsimportør – at vi har vores in-house testcenter. ”Vi forsøger så vidt muligt altid selv internt at afgøre hvorvidt en reklamation er berettiget eller ej. I den sammenhæng anvender vi ofte vores interne kompetence og testudstyr”, fortæller Asger Thybo Geertsen og tilføjer: ”På den måde kan vi ofte meget hurtigt levere en veldokumenteret rapport inden for en meget kort sagsbehandlingstid - til gavn for alle involverede parter”, slutter Asger Thybo Geertsen.