Et af de ældste produktprogrammer i vores sortiment er termostater. De gennem tiden stigende krav til bilers ydeevne og udledning af emission har betydet, at termostaten har gennemgået en markant teknologisk udvikling. Det har vores program også - og indeholder derfor også de avancerede typer.
Termostaten har i årtier været en central komponent i bilens kølesystem. Dens primære funktion er at regulere motorens temperatur ved at styre flowet af kølervæske mellem motoren og køleren. Når motoren er kold, sørger termostatens ventil for at kølervæsken ikke cirkulerer i kølesystemet. Herved sikrer den hurtig opvarmning af motoren. Når motoren når driftstemperatur, åbner termostatens ventil og tillader køling.
Traditionel mekanisk styret termostat
Traditionelt har termostater været mekanisk styret. Et voks-element - der udvider sig ved varme - sørger for at åbne ventilen efter behov. Denne metode er enkel og pålidelig, men har begrænset præcision og reaktionstid.

Traditionel mekanisk styret termostat til Hyundai og KIA
Fuld og delvist elektronisk styret termostat
Moderne biler med avancerede motorstyringssystemer anvender i stigende grad fuldt eller delvist elektronisk styrede termostater - se vores brochure om særligt denne typer termostater her. Disse bruger sensorer og aktuatorer til at regulere temperaturen mere præcist og dynamisk, hvilket forbedrer brændstoføkonomien og reducerer emissioner.
Delvist elektronisk styret - Semi Thermo Module Management (STMM)

Delvist elektronisk styret til Citroën, Peugeot og Mini - Semi Thermo Module Management (STMM):
- Kombinerer en klassisk termostat med et elektrisk varmelegeme eller aktuator.
- Motorstyringens ECU kan påvirke åbningstidspunktet, men kølesystemet kan ikke styres fuldt dynamisk.
- Typisk anvendt i biler med lavere krav til emissionsstyring.
- Fordel: Billigere og enklere end fuldt elektronisk styret system (TMM).
Fuldt elektronisk styret - Thermo Module Management (TMM)

Fuldt elektronisk styret termostat til BMW - Thermo Module Management (TMM):
- Anvendes i kølesystemer med elektrisk vandpumpe, varmevekslere og sensorer.
- Motorstyringens ECU styrer hele kølekredsløbet aktivt og dynamisk.
- Kan tilpasse køling til forskellige motordele (f.eks. topstykke, blok eller turbolader).
- Justere vandpumpens hastighed afhængigt af belastning.
- Forudse behov for køling ved høj belastning og åbne termostaten proaktivt.
- Fordel: Maksimal effektivitet, lavere emissioner, bedre ydelse og hurtigere opvarmning.
Termostater i elektriske biler (EV)
Selvom elektriske biler ikke har en traditionel forbrændingsmotor, har de stadig behov for temperaturstyring. I EV’er anvendes termostater og kølesystemer til at regulere temperaturen på:
- Batteripakken – optimal driftstemperatur er afgørende for ydeevne og levetid.
- Effektelektronik – invertere og ladere genererer varme, som skal bortledes.
- Elektriske motorer – især ved høj belastning eller hurtig acceleration.
I EV’er er termostater typisk en del af et integreret termisk styringssystem, der bruger elektriske pumper, ventiler og sensorer til at styre kølervæskens flow og temperatur. Systemet kan også omfatte varmepumper, som både kan køle og opvarme komponenter afhængigt af behov.
Fremtidens termostater
Med udviklingen af softwarestyrede kølesystemer og intelligent energistyring bliver termostaten mere end blot en ventil – den bliver en del af bilens digitale hjerne. Dette åbner for endnu mere effektiv temperaturstyring, især i elektriske og hybridbiler, hvor energibesparelse er altafgørende.