Hvorfor er det vigtigt at rense hydrauliksystemet?

En defekt tandstang eller servopumpe er aldrig en rar oplevelse for bilejeren men reparationen kan hurtigt vise sig at blive endnu mere omfattende, hvis mekanikeren ved montering af den nye servopumpe eller tandstang ikke husker at rense hydrauliksystemet. En ny reservedel i et urent servosystem kan føre til uhensigtsmæssigt slid på servosystemets komponenter, og kan i værste fald medføre at disse bliver defekte efter kort tid.

”Et servosystem bliver med tiden naturligt forurenet. Små mængder af slidpartikler, det kan f.x. være små stykker af plastik, gummi og metal, ophober sig naturligt i hydraulikolien/servoolien, og føres dermed rundt i servosystemet og forårsager og fremskynder slid på eksempelvis pakninger”, udtaler Troels Madsen, Produktkoordinator hos Triscan. Han fortsætter, ”Filteret i oliebeholderen kan også blive tilstoppet, og disse urenheder fjernes mest effektivt ved at foretage en rensning af hydrauliksystemet:

  1. Aftap eksisterende væske
  2. Rens systemet for rester af den gamle væske samt øvrige urenheder*
  3. Påfyld den nye væske

*(dette kan foregå med en maskine beregnet til formålet)

Ovenstående metode anbefales i de tilfælde, hvor mængden af urenheder er lille. Såfremt der er sket stor skade på enten tandstang eller servopumpe, anbefales det at følge en anden – og mere omfattende - fremgangsmåde, som du kan læse mere om her.

Efter rensning af bilens servostyringssystem er der hermed skabt de bedste forudsætninger for, at den nymonterede tandstang eller servopumpe får en lang levetid.

Husk, at du hos Triscan kan købe tandstænger og servopumper i OE kvalitet – herunder også elektriske servopumper og tandstangssæt, blandt andet til Ford, Opel, Skoda, Seat og VW. De fleste pumper og tandstænger fra Triscan er fabriksrenoverede og leveres i ombytningssystem, og lever naturligvis alle op til bilproducenternes krav. Alle dele kan bestilles via Triscan Triweb.