Selvom vi og resten af verden oplever at være udfordret på mange områder – krigen i Ukraine, krigen i Palæstina og konsekvenserne af globale klimaændringer – så går det isoleret set godt hos Triscan. Jeg tillader mig derfor at dvæle lidt ved det positive i det efterfølgende, som alt overvejende er et tilbageblik på den udvikling og de tiltag, der har bidraget til, at Triscan står stærkere som virksomhed og i markedet - mere end nogensinde før.
Et tilfredsstillende regnskab for 2022
Trods energikrise, høje fragtrater og et fald i overskuddet på lidt over 20% havde vi et tilfredsstillende 2022. Faldet skyldtes i udstrakt grad, at vi i 2022 ikke var i stand til at gennemføre prisstigninger til markedet i samme takt som råvare- og fragtpriserne steg. Vi har derfor selv måtte bære en stor del af omkostningsforøgelsen - og det kan selvfølgelig ses på bundlinjen. Vores eksportandel er steget yderligere og udgør i dag 85% af vores omsætning.
Nye produktgrupper har set dagens lys og er kommet rigtigt godt fra start
Blandt de seneste fem nye varegrupper, som vi har introduceret, har særligt Triscan bremsekalibre uden pant haft en forrygende start. Den enorme efterspørgsel har resulteret i en efterfølgende udvidelse af programmet fra ca. 300 til mere end 1200 referencer.
Triscan bremsekalibre uden pant
Salget af dele til EV-køretøjer tager fart
Vi introducerede jo allerede tilbage i 2018 de første dele til EV-køretøjer - og denne dengang lidt langsigtede strategiske beslutning, viser nu med al tydelighed at have være helt rigtig. Salget har virkelig taget fart, antallet af referencer når snart 5.000 - og vi har foruden at være first to market med mange af delene, også positioneret os som udbyder af det mest omfattende program af Tesla-dele inden for de varegrupper, som vi tilbyder.
Kontrakt Partner til ADI
Som mangeårig leverandør til adskillige af ADI’s medlemmer, er vi stolte over nu at være blevet tilbudt og efterfølgende at have indgået et kontraktpartnerskab med ADI. Vi er således nu 1 af de i alt 46 fortrukne leverandører, som de 23 partnere har valgt at indgå et strategisk samarbejde med. Det var særligt kombinationen af fleksibilitet, programbredde og kvalitet, som der blev lagt vægt på hos medlemmerne for hvorfor Triscan skulle tilbydes et kontraktpartnerskab.
Nyt og banebrydende reservedelskatalog afløser Triweb
Som pionerer inden for e-handel – Triscan blev i Danmark nomineret til e-handelsprisen tilbage i 2002 – er vi i begyndelsen af 2024 klar til at præsentere vores nye katalog. Et katalog der udmærker sig ved brugervenlighed, hurtighed og fleksibilitet. Det nye katalog kommer ikke kun til at afløse vores nuværende TriWeb, der går på en yderst velfortjent pension, men det bliver også muligt for grossister, der måtte stå i den situation, at de enten mangler eller har brug for at opdatere deres eksisterende katalog, at anvende TriWeb som deres eget katalogsystem. Data import og eksport er baseret på TecDoc-formatet og foregår med en helt utrolig hastighed.
Helt nyt og brugervenligt katalog fra Triscan
Reparation og udskiftning af autoglas til værkstederne
Det er ikke kun spørgsmålet om, hvorvidt man som værksted skal tilbyde service og reparation af EV-køretøjer, der trænger sig på for mange værkstedsejere. Det gør spørgsmålet om hvorvidt man skal tilbyde reparation og udskiftning af autoglas også. Siden Triscan købte en tredjedel af aktierne i Wibotec a/s tilbage i 2021, har der været fuld fart på yderligere udvikling og markedsføring af Wibotecs CobraXpro systemer, værktøjer og forbrugsmaterialer til netop dette arbejde. Systemernes enkelhed, der efter meget kort oplæring sætter alle i stand til at anvende systemerne - og den hurtighed hvormed reparationer kan udføres - har sat nye standarder. De seneste par år er det derfor også lykkedes at afsætte produkterne på en helt masse nye markeder i Europa og interessen er virkelig overvældende.
CobraXpro stenslagsreparationssæt K4200C
TRISYS – værksteds- og kundestyringssystem vinder terræn
Triscan Software Solutions værksteds- og kundestyringssystem TRISYS har også vind i sejlene. Således stiger antallet af værksteder der bruger systemet i ind- og udland støt, hvor særligt de skandinaviske lande tegner sig for den største vækst. Grundfilosofien bag TRISYS er at systemet skal kunne bruges af alle typer værksteder – store som små. TRISYS er derfor modulopbygget og kan tilpasses efter det enkelte værksteds behov – f.eks. udlejningsmodul, dækhotel, online serviceberegner og bestillingssystem samt m.m. TRISYS er udviklet på værkstedernes præmisser og lader sig derfor integrere med en lang række grossisters kataloger. Det samme gælder systemer til teknisk support, økonomisystemer, OE-servicebøger og meget mere.
Indskrivning af biler i Trisys hos Bosch Car Service Viborg