Det er nok ren utopi at forestille sig, at man helt kan undgå reklamationer. Men ville det ikke være rart, hvis der var en måde hvorpå man kunne få nedbragt antallet betydeligt? Hos Triscan ved vi, at det er muligt! Med vores erfaringer fra vores indsats med at sikre korrekt tandremsmontering i bagagen, er vi nu klar til at gå på vingerne med vores nye koncept – Smartrep.info.
Denne mærkat tydeliggør, at her er der noget mekanikeren skal være opmærksom på i forbindelse med montering af reservedelen
Skab opmærksomhed
Vores erfaringer fra indsatsen med at sikre korrekt tandremsmontage viste med alt tydelighed, at når der blot blev skabt ekstra opmærksomhed omkring de velkendte ”problembørn”, så forsvandt problemet. Vi modtog således ikke en eneste reklamation det første år efter introduktionen af vores ”her og nu dækning”. Ligesom vi skabte opmærksomhed ved de problematiske tandremssæt, vil vi fremadrettet i alle varegrupper, hvor det er relevant, gøre det samme. Med Smartrep.info vil vi gøre det nemt at gøre det rigtigt.
Sådan gør vi
Reservedele som kræver særlig opmærksomhed ved montering, vil blive forsynet med en tydelig mærkat på emballagen. Mærkaten er foruden en advarselstrekant også forsynet med en hjemmeside adresse – www.smartrep.info - og en QR-kode som ved scanning går direkte ind på hjemmesiden. På hjemmesidens startside indtastes varenummeret fra produktets stregkodelabel hvorefter information om montering og evt. påkrævet anvendelse af specialværktøj vises.
Alle reservedele, hvor årsagen til reklamation kan tilskrives monteringsfejl, vil fremover blive forsynet med en tydelig mærkat på emballagen. Download en gratis app til scanning af QR-koder til din smartphone, tablet eller pc og så er du i gang
Sådan ser hjemmesiden du kommer til ud. Du skal nu blot indtaste varenummeret som fremgår af stregkodelabelen på reservedelens emballage
En kæmpe fordel for alle parter
Fordelene ved Smartrep.info er til at få øje på.
• Værkstederne får værdifuld information
• Antallet af reklamationer nedbringes
• Relationen mellem bilejer->værksted->grossist->Triscan belastes ikke unødigt
• Flere tilfredse kunder
Med Triscan Smartrep.info er der skabt en oplagt mulighed for at skille sig ud blandt konkurrenterne. Vi glæder os til sammen med vores kunder, at få udnyttet potentialet fuldt ud - til gavn for bilejere, værksteder, grossister og os selv naturligvis.
Baggrund
Det er relativt få - og oftest de samme reservedele i en produktgruppe - der tegner sig for den langt overvejende del af reklamationerne. Årsagsangivelserne kan typisk inddeles i tre kategorier – én som er vanskelig at gøre noget ved – og to som kan påvirkes.
Den første kategori, som er vanskelig at gøre noget ved, er dele som fra bilproducenternes side er dårligt designet. Idet Triscan leverer reservedele i OE-kvalitet, vil dele som falder inden for denne kategori, oftest have de samme svagheder som bilproducenternes egne eftermarkedsdele og være kendt af værkstederne. Undtaget er dog reservedele hvor det er muligt at foretage forbedringer uden at ændre delens grundlæggende design. Eksempler på reservedele som Triscan forbedrer er f.eks. vandpumper hvor pakninger og lejer opgraderes eller bærearme hvor gummibøsninger forbedres.
Den næste kategori, der i modsætning til ovenstående er nem at påvirke, er kvalitet. Netop derfor har kvalitetssikringsarbejdet hos Triscan altid været prioriteret højt. Resultatet af anstrengelserne kan direkte aflæses i udviklingen af reklamationsprocenterne, der trods sit meget lave niveau, stadig falder.
Den sidste kategori, som også er nem at påvirke (men desværre tegner sig for langt størstedelen af årsagsangivelserne ved endt reklamationsbehandling), er dele hvor der skal tages særlige hensyn og evt. anvendes specialværktøj under montage. Men det kan vi sammen - mekanikeren, grossisten og Triscan - gøre noget ved, og det er netop det Smartrep.info sigter mod.