Opublikowane - 2021

Triscan i Private Label Brand

Corporate news

Det er særligt i detailhandelens supermarkeder, at man støder på varer tilbudt i private label brand - men også på det automotive eftermarked har denne trend vundet indpas. Hos Triscan har vi i mere end 10 år med succes leveret særligt udvalgte varegrupper i private label til en række kunder.

Vores kunders motivation for at tilbyde én eller flere produktgrupper i private label brand er ikke nødvendigvis helt den sammen. Beslutningen er strategisk og udspringer oftest i ét eller flere af følgende ønsker om: 

•    At kunne tilbyde et alternativ til de ofte dyrere premium brands
•    At nedbringe antallet af markedsførte brands og spare ressourcer
•    At opbygge et eget brand og derved skille sig ud
•    At forbedre indtjeningen
•    Mindre leverandørafhængighed
 

semi PLB
Semi private label brand: dit navn på emballagen og vores navn på produktet

 

full PLB
Full private label brand: dit navn på emballagen og dit navn på produktet


”Fra vores synspunkt, skal man som grossist dog tænke sig rigtig godt om, før man kaster sig ud i at eksekvere en private label strategi. Det der på papiret lyder nemt, viser sig ofte at være mere kompliceret og tidskrævende end som så”, siger CCO Morten K. Vammen og fortsætter: ”Det er vigtigt at sikre sig, at de nødvendige interne kompetencer og ressourcer er til stede. Det gælder både i produktafdelingen, indkøbsafdelingen og marketingafdelingen. Hertil kommer naturligvis også de juridiske aspekter omkring bl.a. varemærkeregistrering”.  

Det er også en god idé at have en skarp prioritering af produktgrupperne og et realistisk tidsperspektiv. I forhold til prioriteringen er det omsætningspotentialet, lageromsætningshastighed og kompleksiteten som er de væsentligste parametre. Hvor er der flest penge at tjene på varer med stor efterspørgsel - og hvilke produktgrupper kræver ikke et utal af leverandører og emballagestørrelser?

Private label sourcing på det automotive eftermarked adskiller sig markant fra detailhandelen på antallet af produktvarianter, hvilket har betydning for volumen og forudsigelighed. Der findes f.eks. relativt få varianter af toiletpapir, volumen er stor og efterspørgslen er konstant. Sådan forholder det sig desværre sjældent for de fleste produktgrupper af reservedele til biler. Derfor bliver parametre som minimum ordremængder (MOQ) og leveringshastighed (lead time) meget væsentlige, medmindre at lagerkapacitet, lageromsætningshastighed og cashflow ikke tillægges nogen betydning.  

Med ovenstående in mente - og vores erfaring som private label brand leverandør - vil vi gerne knytte nogle kommentarer til de indledningsvist nævnte fem ønsker, der er en overvejelse værd for enhver grossist, som enten påtænker at iværksætte en private label brand strategi eller for grossister, der ønsker at udvide deres program i eget brand. 

At kunne tilbyde et alternativ til de ofte dyrere premium brands
Jo mere prisfølsomt et marked er og jo højere den gennemsnitlige alder på vognparken er - jo større er efterspørgslen efter et alternativ - og jo vigtigere er det at overveje muligheden for private label brand.   

At nedbringe antallet af markedsførte brands og spare ressourcer
Ressourcebesparelser gennem nedbringelse af antallet af markedsførte brands lader sig også gøre på anden vis end ved private label brand. Ved at vælge en leverandør som tilbyder fuldt dækkende programmer, kan der ligeledes spares rigtig mange administrative ressourcer. 

At opbygge et eget brand og derved skille sig ud
Jo flere produktgrupper et private label brand dækker over, jo mere sårbart bliver det i forhold til dets image. Kvalitetsproblemer i én produktgruppe får typisk en stærkt afsmittende effekt på hele brandet. Denne risiko samt tiden og arbejdet forbundet med kvalitetssikring og den markedsføring, der skal til for at skille sig ud, undervurderes ofte.    

At forbedre indtjeningen
Indtjeningsforbedringer udregnes ofte efter en alt for simpel model, der kun inkluderer indkøbspris, lagerhåndtering, forsendelsesomkostninger og salgspris. Det reelle administrative ressourceforbrug ved håndtering af mange og skiftende leverandører, opgørelse over tabt salg som konsekvens af lang lead time og de rent økonomiske omkostninger ved høje MOQ, lagerbinding og langsom lageromsætning medregnes sjældent.  

Mindre leverandørafhængighed
Med mindre leverandørafhængighed følger oftest øget administrativt ressourceforbrug og mere overfladiske leverandørforhold og personlige relationer. Er det i virkeligheden ikke mere indbringende at finde de rette samarbejdspartnere, med hvem man sammen kan udvikle sig? 

Hos Triscan har vi stor erfaring og indsigt i de vilkår man som grossist arbejder under. Vi har en lang række af produktgrupper, hvor vi er fuldt dækkende ift. den europæiske vognpark og som egner sig til både at kunne markedsføres som private label brand eller i Triscan brand. Vi er kendt for at hjælpe, understøtte og tilpasse os vores kunders forretning og opbygge langvarige relationer til fælles tilfredshed. Hvis du overvejer at udvikle et private label brand - eller udvide dit eksisterende private label brand produktprogram - indgår vi gerne i en dialog om, hvordan du kommer bedst i mål. 

MKV

Ønsker man at markedsføre sine produkter i private label brand, er det vigtigt at sikre sig, at de nødvendige interne kompetencer og ressourcer er til stede – kontakt CCO Morten Kjeldahl Vammen på +45 29 876 678 for at høre nærmere om dine muligheder.