Tilbage i 2023 kunne du læse om Elvira Batii, som i 2022 blev ansat hos os som lagermedarbejder. Nu mere end tre år efter har Sif Roest fra Center for Job, Virksomhedsservice og Integration i Aarhus, besøgt Elvira og lagerchef Søren Kaare Nielsen hos Triscan, hvilket der er kommet følgende artikel ud af.
Af Sif Roest
Jobcenter Aarhus’ Ukraine Job Task force er taget på opfølgningsbesøg hos Triscan. En virksomhed beliggende i Aarhus, der leverer autoreservedele til grossister i mere end 40 lande.
Det er nemlig 3 år siden, at lagerchef, Søren Kaare Nielsen, deltog i et jobmatch event arrangeret af Jobcenter Aarhus’ Ukraine Job Task Force på Frydenlundskolen, der i starten af krigen fungerede som Velkomsthus for ukrainske flygtninge. Her mødte Søren ukrainske Elvira Batii, som var inviteret til jobmatch-eventet og som han endte med at tilbyde et job på stedet. Et match som var blandt de første mellem fordrevne ukrainere og en Aarhusiansk virksomhed og som den dag i dag er blevet til en stærk relation. Ukraine Job Task Force er taget ud for at møde Elvira og Søren til en snak om deres første møde og hvordan deres samarbejde ser ud i dag.
Det første møde
I februar 2022 bryder krigen i Ukraine ud. Kort efter flygter Elvira Batii til Aarhus sammen med sin søn, der i dag er 15 år gammel. I Ukraine forlader Elvira en hverdag, hvor hun driver sin egen lille butik. Elvira beskriver den første tid i Aarhus som kaotisk og forvirrende, men husker også tydeligt, hvordan hun brændende ønskede sig et job, så hun kunne forsørge sig selv:
”Det var min førsteprioritet at finde job, så jeg kunne forsørge mig selv og min søn. Da I ringede og inviterede mig til jobmatch-eventet på Frydenlundskolen, ville jeg selvfølgelig komme. Jeg husker, at det regnede voldsomt den dag og jeg ankom i gummistøvler og vidste ikke helt hvad jeg skulle forvente. Jeg havde ikke regnet med at få et job, så jeg blev positivt overrasket” fortæller Elvira.
Det første møde står også skarpt i hukommelsen hos Søren, der beskriver samtalen med Elvira som et, der gjorde indtryk på ham med det samme:
”Elvira var den næstsidste kandidat, jeg talte med den dag. Jeg husker meget tydeligt, at jeg med det samme tænkte, at hun var den rigtige til jobbet. På trods af, at vi dårligt kunne kommunikere dengang, da Elvira hverken talte dansk eller et særlig godt engelsk, så var jeg ikke i tvivl om, at hun havde det rigtige mindset og var et ordentligt menneske med masser af potentiale. Jeg faldt for hendes energi og personlighed med det samme”
Sprogbarrieren
Selvom Elvira og Søren i starten ikke kunne kommunikere meget sammen, fik de det til at fungere og langsomt opbyggede Elvira et større ordforråd og blev sat ind i sine arbejdsopgaver som lagermedarbejder. Søren beskriver, hvordan de ved hjælp af apps oversatte opgaveinstruktioner og fik lært Elvira op lidt efter lidt – en opgave af gangen. ”Det er vigtigt at man begge vil have det til at fungere og gør sig umage. Jeg tror også det var afgørende, at vi lagde en konkret plan for Elviras oplæring og tog det hele i små bidder, så hun lige så stille fik selvtillid omkring en opgave, før vi gik videre til den næste”, forklarer Søren til spørgsmålet om, hvad han selv mener, har været afgørende for, at han og Elvira har fået et stærkt samarbejde på trods af sprogbarrieren. Tilliden mellem Elvira og Søren beskriver de også begge som et resultat af, at Søren og Triscan gjorde meget for at hjælpe Elvira med praktiske ting i forbindelse med hendes ankomst til Aarhus, da Elvira hverken havde dansk CPR-nummer eller bankkonto på daværende tidspunkt. Det krævede tålmodighed og en ekstra indsats for at få ansættelsen og onboardingen af Elvira godt igang, hvilket skabte et stærkt fundament af engagement og tillid mellem Søren og Elvira.
Elvira Batii sammen med kollegerne (fra venstre): Oliver Aude Skeldrup, Anders Nygaard Bjerregaard og Søren Kaare Nielsen
Elvira beskriver sig selv som ”lidt 12 tals pige og perfektionist” med høje forventninger til sig selv og et ønske om at udføre sine arbejdsopgaver i høj kvalitet. Søren uddyber, hvordan Elvira på tre år er blevet en nøglemedarbejder hos Triscan, som ikke kun løser sine opgaver på lageret, men også byder ind med nye ideer og godt humør. ”Elvira meldte sig hurtigt til alle sociale arrangementer, vi afholdte og blev hurtigt en del af holdet. På tre år er vi gået fra at bruge apps og fagter for at kommunikere, til at hun nu er en nøglemedarbejder og værdsat kollega af alle”. De sproglige udfordringer, vi havde i starten, fyldte vel noget i ca. 3 måneder, men derefter ikke meget, så det var jo en rigtig god investering. Elvira er både lærenem og arbejdsom og så fylder sprogbarrieren bare mindre”.
En ny begyndelse i Aarhus
Adspurgt, hvad jobbet hos Triscan har betydet for Elvira de sidste tre år svarer hun: ”Det har betydet alt, at jeg så hurtigt fandt et arbejde som jeg er glad for. Mit liv er delt op i to – der er et ”før” og et ”efter” krigen. Jeg forsøger bare at have en god hverdag, hvor jeg kan forsørge mig selv og min søn. Jeg har ikke kun respekt for Søren fordi han er min chef, men på grund af det menneske han er og jeg er virkelig taknemlig for alt, hvad han har gjort for mig. Jeg har en god hverdag med gode kolleger og sjove arbejdsopgaver:”
Elvira øver sig i dansk, men både hun og Søren erkender med et smil, at der stadig er lidt vej til, at Elvira mestrer et flydende dansk. Noget Søren tager ansvar for at bidrage til:
”Ja vi må jo nok erkende, at vi primært har talt engelsk sammen og der er Elvira blevet meget bedre! Men det danske skal vi også blive bedre til, så hun kan få gavn af det udenfor arbejdspladsen også. Jeg har sagt til hende, at vi begynder at tale mere dansk og, at hun inden 2026 er forbi, kan kommunikere med os på dansk”, konstaterer Søren med et smil.
Adspurgt til fremtiden svarer Elvira, at hun er meget glad og taknemmelig for sit job og kolleger, at hun ikke på noget tidspunkt har haft tanker om at skifte job. Krigen har betydet, at langtidsplanlægning ikke er en del af hendes mindset mere, men at hun i stedet fokuserer på nuet, såsom hendes arbejde og sønnens trivsel. ”Efter krigen har jeg revurderet hele mit værdisystem og sætter pris på de små ting og holder fokus på, hvor jeg kan bidrage med noget. Jeg drømmer bare om at være lykkelig og det bliver jeg bl.a. af at være taknemlig over de små ting i hverdagen, mit arbejde, mine kolleger og at min søn er lykkelig”, uddyber Elvira.
Det gode råd til andre virksomheder
Ukraine Job Task Force hjælper hver dag ukrainske flygtninge ind på arbejdsmarkedet og servicerer samtidig virksomheder med alt fra rekruttering til onboarding og fastholdelse. En vigtig del af fastholdelsen er at understøtte en tydelig kommunikation mellem medarbejder og arbejdsgiver og bidrage til en konkret oplæring i arbejdsopgaver og forståelse for virksomhedens kultur. Disse elementer understreger Søren er vigtige for det succesfulde match: ”Jo hurtigere du som virksomhed kan få en medarbejder til at føle sig selvsikker omkring løsning af arbejdsopgaver, jo bedre. Det er altafgørende, at man skaber tryghed og små succeser i jobbet igennem en konkret plan, for det giver selvtilliden til at løse sine opgaver og opretholde en motivation. Det samme gælder for medarbejderen: Lad være med at have forventninger til dig selv om, at du skal kunne det hele på 3 måneder, men accepter, at det er en løbende udvikling, der kræver mange små skridt.”
Sørens opfordring til andre virksomheder, der ønsker at ansætte ukrainsk arbejdskraft, er klar:
”Lægt vægt på potentialet og personligheden, lav en konkret plan for oplæringen og accepter, at sprogudvikling og integreringen i virksomhedens kultur og arbejdsopgaver tager tid. Det betaler sig!”